Nie jesteś sam. Możesz liczyć na pomoc i dyskrecję.
Nie pozostawaj sam ze swoimi problemami.
Funkcję Rzecznika Praw Ucznia w Szkole Podstawowej nr 6 w Białej Podlaskiej pełni pani Beata Czerwińska.
Jego podstawowym zadaniem jest stanie na straży przestrzegania praw uczniów i reprezentowaniu ich interesów przed radą pedagogiczną czy dyrekcją szkoły, informowanie uczniów o przysługujących im prawach
i sposobie ich dochodzenia oraz podejmowanie interwencji w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
Rzecznik Praw Ucznia podejmuje przede wszystkim działania na rzecz zapewnienia uczniom warunków do pełnego i harmonijnego rozwoju
i poszanowania ich godności. Stoi na straży praw ucznia określonych
w Konstytucji RP, Konwencji o Prawach Dziecka, ustawie o systemie oświatyi innych przepisach prawa, a w szczególności:
Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem.
Jeśli w szkole zostało naruszone prawo ucznia, jeśli uczeń otrzymał np. karę niewspółmierną do zachowania, jeśli jest traktowany gorzej niż inni, niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów, rówieśników może zgłosić się do Rzecznika.
Uczeń zawsze może być pewien dyskrecji ze strony Rzecznika Praw Ucznia.
Z całą pewnością nie podejmie on żadnych działań bez zgody ucznia lub jego rodziców.
Wszystkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową
O czym jeszcze uczeń powinien wiedzieć?
Prawa ucznia określone są w następujących dokumentach:
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dn. 20 listopada 1989r., ratyfikowana przez Polską dn. 30 kwietnia 1991r. (Dz. U. Nr 120 poz. 526, 527),
Ustawa o Systemie Oświaty z dn. 18 lutego 1991r. Dz. U. Nr 95 poz. 452
z późniejszymi zmianami).
Ważne telefony:
234 72 12 – policyjny telefon zaufania233 82 10 – telefon zaufania – Towarzystwo Przyjaciół Dzieci / Ośrodek Pomocy Dziecku i Rodzinie0 800 12 00 02 – telefon dla ofiar przemocy w rodzinie – bezpłatny0 800 39 22 18 – dyżury policyjnej infolinii – bezpłatny
ZADANIA SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA
INFORMACJA DLA UCZNIÓW
- Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia:
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole,
- Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli,
- W dalszej perspektywie działania na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów prawa oświatowego,
- Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów,
- Proponowanie nowych przepisów dotyczących uczniów,
- Uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.
- Załatwianie indywidualnych skarg,
- Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole,
- Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom),
- Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, prawnikiem),
- Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym,
- Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców,
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów,
- Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
- Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie,
- Rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły i psychologa szkolnego,
- Organizować konfrontacje wyjaśniające,
- Uczestniczyć w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia,
- Inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
- skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
- w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
- Znajomość Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania oraz Konwencji Praw Dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
- Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
- Składanie sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Pedagogiczną.
- Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
- Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.