Innowacja: „Trening uważności i techniki uczenia się dzieci w wieku wczesnoszkolnym”
Opis:
Przez całe życie przyswajamy wiedzę z różnych dziedzin. Nie zawsze jest to łatwe, a zwłaszcza w sytuacjach, gdy chodzi o tematy, które nie leżą w zakresie naszych zainteresowań.
Problemem uczniów jest samodzielne i efektywne uczenie się. Uczniowie nie potrafią zarządzać sobą w czasie. Potrzebują nauczyć się robić efektywne notatki, stosować mnemotechniki oraz skutecznie korzystać z potencjału Internetu. Innowacja jest odpowiedzią na wyzwania, jakie stawia współczesny świat młodym ludziom. Dzięki niej uczniowie rozwiną kreatywne myślenie, nauczą się technik wzmacniających pamięć i koncentrację, zdobędą pozytywne skojarzenie z procesem uczenia się. Ponadto rozwiną swoją uważność i nauczą się technik oddechowych sprzyjających pracy mózgu. Efektem będzie wzrost motywacji do nauki, zredukowanie poziomu lęku przed nowym, trudnym materiałem oraz zwiększenie poczucia ich własnej wartości.
Uzasadnienie:
Zajęcia te przeznaczone będą na przedstawienie dzieciom wybranych metod samodzielnego uczenia się, nauka robienia czytelnych notatek, elementów szybkiego czytania. Uczniowie nabędą wiedzę na temat celowości wykonywania ćwiczeń oddechowych i relaksacyjnych, zwalczających stres. Zajęcia będą prowadzone w formie ćwiczeń z dostosowaniem do grupy wiekowej. W celu uatrakcyjnienia będą też wspomagane poprzez wykorzystanie tablicy interaktywnej, ćwiczeń do przeczytania lub odsłuchania, oraz kart pracy programu „ Gimnastyka mózgu” .
Cel ogólny:
Podniesienie kompetencji uczenia się poprzez zapoznanie uczniów z technikami wspomagającymi naukę oraz rozwój kompetencji przyszłości: kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości.
Cele szczegółowe:
- Podniesienie skuteczności kształcenia.
- Kształtowanie pozytywnej motywacji do
- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności .
- Rozbudzenie ciekawości poznawczej i aktywności umysłowej.
- Rozwijanie koncentracji, lepszego skupienia
- Kształcenie myślenia
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia, w tym umiejętności czytania, pisania i wypowiadania się.
Teści kształcenia:
Treści nauczania programu są dostosowane do grupy wiekowej:
- koncentracja,
- wprowadzenie elementów ćwiczeń poprawiające sprawność umysłową (kinezjologia edukacyjna),
- nauka tworzenia czytelnych notatek, w tym mind mapy,
- wybrane mnemotechniki,
- ćwiczenia usprawniające pamięć,
- ćwiczenia rozwijające umiejętność twórczego myślenia,
- jak radzić sobie ze stresem?- ćwiczenia relaksacyjne,
- gdzie i kiedy się uczyć?- strategie zarządzania
Efekty działań edukacyjnych:
Po zrealizowaniu programu uczeń:
- uczeń potrafi rozpoznać czynniki zewnętrze i wewnętrzne rozpraszające uwagę podczas nauki,
- zna ćwiczenia poprawiające koncentrację,
- wie, jak zorganizować czas potrzebny do nauki,
- zna dwie techniki pamięciowe usprawniające naukę,
- potrafi sporządzić czytelną notatkę,
- zna ćwiczenia pobudzające kreatywność